Vem är
Mia?

Mia Hultman är en av Sveriges främsta värderingsexperter. Under 25 års tid har hon genomfört omfattande utvecklings- och värderingsprocesser i organisationer. I sitt arbete hjälper hon verksamheter med identitetsutveckling, utbildar och föreläser samt att facilitera förändring. Kärnan i det hon gör är att är att skapa och driva processer som leder, stödjer och bidrar till att besvara frågan ”Hur?”. Hennes arbete är för alla: ledare och medarbetare, nya företag eller multi-nationella koncerner. Hennes föreläsningar och utbildningar berör och väcker tankar och idéer som går att omsätta i varje deltagares vardag.

2009 debuterade Mia Hultman som författare och har idag skrivit tre böcker varav en är översatt till engelska. Nyfiken på böckerna, se böcker.

Mia Hultman har genom åren genomfört långsiktiga projekt med en rad stora verksamheter, du finner både referenser och beskrivning av dessa processer, se kunder.

1981

Legitimerad sjuksköterska med yrkeserfarenhet från Sverige och USA.

1986 –

Ett ständigt urval av utbildningar inom kommunikation, pedagogik och teamutveckling.

2001

Flerårig utbildning i affärs- kommunikation på IHM Business School.

Genom livet

Aktiv ledare och fd elitidrottare inom golf och simning. Coachuppdrag vid landskamper i golf.

2004

Annorlunda och lärorik utbildning på Disney Institute i USA, i ämnet ”Approach to people management” i Orlando, Florida.

2005

Styrelseutbildning med följande styrelseuppdrag.

2006

Certifierad kommunikolog genom fullgången utbildning i kommunikologi.

2009

Författardebut med boken ”En värdefull bok”.

2011

Utökad utbildning på Disney Institute i ämnet ”Leadership Excellence”, Orlando Florida.

2012

Utkommer med boken ”En värdefull ledare”.

2015

Coachutbildning för Pia Nilsson och Lynn Marriott, Vision 54 i St. Leon-Rot Tyskland

2016

Utkommer med boken ”En värdefull medarbetare”.

Jag vill fånga det som gör varje person till den bästa versionen av sig själv

När jag var liten visste jag precis vad jag skulle bli när jag blev stor. Jag skulle bli läkare. Allt jag läste, fokuserade på och drömde om handlade om det. När jag skulle välja gymnasium fick jag rådet av syokonsulenten att först läsa till sjuksköterska. Ett intressant råd sett ur ett värderingsperspektiv, men det var inget jag tänkte på då. Jag blev sjuksköterska, ett fantastiskt jobb som lade grunden för en fin tid i mitt liv. När jag tillslut sökte in på läkarlinjen tog mitt liv en helt annan vändning. Det var olika händelser som gjorde att jag istället bestämde mig för att arbeta med människor på ett annat sätt, en tanke hade väckts i mig om att vilja söka och fånga den skillnad som gör varje person till den bästa version av sig själv.

1991 startade jag mitt eget företag och fick fritt spelrum att arbeta med människor, värderingar och förändring. Det har jag gjort sedan dess, inom näringslivet och offentliga sektorn såväl som inom idrotten. En av många höjdpunkter har varit att som kapten och landslagscoach för våra fantastiska junior-golftjejer, eda dem genom sina landskamper med värderingar som starkaste ledarinstrument. Med mål, mening och tydliga resultat som pricken över i:et.

När jag deltog i Bokmässan med min andra bok en värdefull ledare 2012, fick jag lära mig att man får kalla sig författare när man skrivit minst två böcker. Nu när min tredje bok, en värdefull medarbetare precis kommit ur pressarna, kan jag stolt säga att jag är en författare som skriver om värderingar, ledarskap och medarbetarskap. Att få samla tankar, kunskap och exempel baserade på erfarenheter är bland det roligaste jag vet. Min förhoppning är att mina böcker ska ge insikter, bidra till en värdefull upplevelse och ge läsaren konkreta verktyg, bland annat utifrån berättelser om hur andra verksamheter och ledare har det i sin vardag.

Jag har gått flera värderingsutbildningar på Disney, enligt mig en av världens främsta värderingsstyrda verksamheter. Efter att som del av utbildningen ha deltagit vid en av deras rekryteringsprocesser, mötte jag upp min familj vid Hard Rock Café, där vi skulle äta middag tillsammans. Jag berättade om min dag och vilka värderingar Disney hade. En av värderingarna de framhåller är Show, som utifrån företagets historia, vilka de vill vara och upplevas som, i praktiken innebär att de anställda inte får ha synliga tatueringar. Våra barn funderade mycket på det jag berättade. När vi beställde blev vi serverade vår mat av en entusiastisk servitör klädd helt i svart, tatuerad och piercad över hela kroppen, som svingade sig fram till oss via lampkronor och bord. Bara att få in maten var en fantastisk show i sig. Vår son, som suttit tyst och betraktat den akrobatiska servitören, vände sig till mig och sa: ”Mamma, det är nog här alla de som inte vill jobba på Disneyworld arbetar”. Om vi har en tydlig värderingskultur kan både verksamhet och arbetssökande säga ja eller nej till varandra utifrån en ärlighet och tydlighet om vilka vi är och vad man kan förvänta sig av samarbetet.

Min grundtro är att alla människor besitter enorm kapacitet. Redan i skolan märker vi skillnad på olika klasser. En del är accepterande, ger plats åt alla och välkomnar olikheter. I andra klasser är det inte så. Det är inte en slump utan beror på ledaren och dess ”följare”. I det här fallet läraren och eleverna i klassen samt den värderingskultur som de tillsammans skapar.

Jag drivs av en nyfikenhet för hur vi kan bygga kulturer och miljöer där man kan välja om man vill vara med och bidra eller inte och där alla får plats. I min blogg kommer jag bland annat att skriva om kraften och framgången det ger att våga utmana sina värderingar, ha mod att skapa värderingskulturer som gör att man kan säga ”jag vill vara med” eller ”nej tack, jag vill inte vara med”, samt att och hur ett värdefullt ledarskap och medarbetarskap ger resultat på sista raden. Det är både mätbart, ger starka resultat och skapar glädje på vägen. Jag hoppas att vi ses framöver!

Mias värderingar

Nyfikenhet

Att väcka någons nyfikenhet är starten till all form av förändring. Nyfikenhet innebär att visa intresse för andra människor och för nya utmaningar. Att vara nyfiken innebär också att ställa frågor och lyssna aktivt på svaret.

Glädje

Att välja glädje är ett val som gör vardagen så mycket mer välkomnande. Glädje gör mötet lättare och avståndet kortare.

Engagemang

Att vara engagerad innebär att ta saker på allvar och visa respekt för den uppgift man tagit sig an. Engagemang är också ett ställningstagande, som visar att jag vill vara med, jag vill bidra och jag tycker det är viktigt.